Monument

Een monument in Diemen voor de omgekomen bemanning

Maandag 12 juni werd bij Fort Diemerdam onder grote belangstellin een plaquette onthuld ter nagedachtenis aan de vijf bemanningsleden van Wellington MK X bommenwerper HE 154.

Naast belangstellenden uit Diemen en de nabije omgeving, waren van de twee van de vijf bemanningsleden, vier Australiërs en één Engelsman, familieleden aanwezig.
Maria Pittard, nicht van sergeant Arthur Sidney Jones, vond het heel bijzonder om nu eindelijk het verhaal van haar oom helemaal te kunnen horen. “Wij hadden thuis één goede foto van mijn oom staan. Ik wist wel dat hij in Nederland was overleden, maar hoe en waar precies, dat wist ik allemaal niet. Ik heb nog geen maand geleden het telefoontje gekregen waarin ik het hele verhaal te horen kreeg.”

Dat ‘telefoontje’ had nog heel wat voeten in de aarde. Ad Saan, voorzitter van de HKD vertelt: “Via via hebben wij verschillende ‘contactpersonen’ weten te vinden. Zo hebben mensen in Australië, de Verenigde Staten en Engeland ons geholpen met de zoektocht naar de familieleden.

“Wij wilden op het plaquette graag de portretten plaatsen van de bemanning. Van de vier Australische bemanningsleden hadden we, dankzij familie en het nationaal Australisch archief, al snel een mooie foto, maar tot voor kort hadden we nog geen foto van Arthur Jones, het Engelse bemanningslid”, gaf Saan aan. Tot hij op een zondagavond telefonisch contact met familie van Jones had. Zij hadden ergens op zolder toch nog een foto liggen. “Na drie dagen zoeken, konden ook zij ons die foto sturen.”

“Het was alsof het zo moest zijn. We hadden van Sgt. Jones alleen een silhouet op de plaquette laten plaatsen, maar nu konden we, vlak voor de onthulling, toch ook zijn portret toevoegen”, gaf een tevreden Saan aan.

Voor de onthulling kwamen verschillende sprekers aan het woord, waaronder de Attache van de Australische ambassade. Wethouder Klaasse gaf in zijn toespraak aan: “Dat we een tragische gebeurtenis herdenken, maar dat de manier waarop dit gebeurd hem tevreden stelt. Met de woorden: “We are grateful. Lest we forget.” Sloot hij de speech af.

De video van de onthulling

De onthulling